Historien om logoet

Historien om logoetVores logo

Da vi startede Aarhus Bryghus, henvendte vi os til et designhus, for at få skabt et logo og et oplæg til en etiket. Vi havde i vores tidligere arbejde haft et samarbejde med de dygtige designere fra 3Part.

De gik i gang med opgaven baseret på et oplæg fra os. Vi havde en meget klar mening om hvordan logoet skulle se ud og hvad logo og etiket skulle signalere, men vi var ikke i stand til præcist at forklare det. Vi ønskede at logoet skulle indeholde elementer fra Aarhus Byvåben samt laves i farverne grøn (humle), hvid (vand) og guld (byg), svarende til vores hoved-ingredienser i brygningen.

Efter mange, lange og trange ture frem og tilbage var det lige før alle mand opgav, da det ene forslag efter det andet blev kasseret.

Til slut blev opgaven givet til yngste elev på kontoret. Hun var heldigvis stædig nok til ikke at opgave, og for hvert forslag hun lavede, kom hun tættere og tættere på at opfylde vores vision. Til sidst endte det med at vi alle var tilfredse, og dermed var vores logo født.

 

Forklaringen på logoets udseende

Aarhus Bryghus står skrevet i midten, omkranset af en cirkel med en stjerne over og to bølgelinjer under navnet. Typografien er Garamond. Det store A er specielt udviklet. Den vandrette streg foroven er tilføjet, og dermed kommer bogstavet til at ligne skorstenene på tørrehusene til humle.

Stjernen er den 7-takkede stjerne, og denne tilhører alkymisterne. Den havde vi mest sympati for, da der stadig er en vis grad af mysticisme over ølbrygning. Stjernen optræder også i byens våbenskjold. Der optræder den sammen med en halvmåne. Den turde vi ikke anvende, da den efter vores mening er forbundet med religiøse symboler. Stjernen symboliserer vores stræben efter det uopnåelige.

Bølgelinjerne under logoet signalerer vand. Dels vandet i Aarhusbugten og byens nærhed til havet, dels det gode vand der kommer ud af vandhanerne i Aarhus. Det er vores vigtigste ingrediens, og heldigvis har vi vand af fin kvalitet i Aarhus. Bølgelinjerne optræder også i byens våbenskjold.

Etiketten blev lavet på det nærmeste der kommer toiletpapir, for at pirre følesansen. Da dette papir blev sværere og sværere at få fat i, ændrede vi designet på etiketten. Det oprindelige design blev lavet med logoet centralt i midten af etiketten med en bue på etiketten for at få plads til logoet. Under logoet, er der et navnefelt i en unik farve for hver øl. Baggrundsfarven på etiketten var cremefarvet ligesom på vinetiketter. I hver side af etiketten er der en vinge, hvor de forskellige lovpligtige deklarationer, stregkode, pantmærke etc er placeret. Under navnefeltet er der et felt til en anprisning, hvor vi kan skrive frit om øllen og give en anbefaling af matchning af øl og mad. Endelig afsluttes etiketten med en signatur.

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem